Hogyan kommunikálj a vásárlókkal

2024. május 29.
|
Olvasási idő: 3 perc

Ha Mekiben vállalsz diákmunkát, akkor egy rövid betanulási időszakot követően hamar kapcsolatba fogsz kerülni a vásárlókkal. Ellentétben a hagyományos éttermekkel, melyeken már kívülről is látszik, milyen vendégkört vonzanak, egy Mekiben a legkülönfélébb vevőkkel találkozhatsz. A magabiztos, sikeres munkavégzéshez fontos, hogy a lehető legtöbb karaktertípussal megtaláld a közös hangot.

Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogy segítsünk elboldogulni a legnehezebb kommunikációs helyzetekben is. Ha sikerül kezelni a “nehéz eseteket”, a sikerélmény óriási motivációt és értékes tapasztalatot fog biztosítani későbbi munkavégzéshez.

Alapvető kommunikációs “varázsszavak”

Valószínűleg nem kell megtanítanunk a köszönésre, elköszönésre és a “kérem” és “köszönöm” varázsszavakra, de fontos megjegyezni, hogy az udvarias kommunikációhoz tartozó frázisokat akkor is alkalmazni kell, ha a vendég nem kezdeményezi vagy esetleg nem viszonozza azokat. Bár rosszul eshet, ha valaki nem köszön vissza vagy kérés helyett parancsolgat, mégse alkalmazkodj a vendég stílusához. Ragaszkodj a saját magad és az étterem által előírt sztenderdekhez, elvárásokhoz!

Mosolyogj, s a világ visszamosolyog rád!

Nem szeretnénk Téged közhelyekkel untatni, de ezt a tanácsot nagy hiba lenne kihagyni. Ha sikerül elérned, hogy legtöbbször mosolyogj, akkor eredendően elkerülhetsz számos kellemetlen kommunikációs helyzetet. Gondolj csak bele: egy mosolygós emberhez Te is kedvesebben viszonyulsz. Veled is barátságosabbak és türelmesebbek lesznek a vendégek, jó benyomásuk lesz az étteremről és szívesebben fognak visszatérni.

Nem utolsó sorban Neked is jobb hangulatban fog telni a napod, és biztos lehetsz benne, hogy jónéhány elismerő pillantást és dicséretet is gyűjthetsz.

Természetesen a mosolynak is csak akkor van ilyen “varázsereje”, ha őszinte. Nem arra buzdítunk, hogy erőltess egy műmosolyt az arcodra, hanem inkább arra, hogy törekedj derűvel fordulni embertársaid felé. Amikor pedig bal lábbal kelsz, akkor is próbáld meg a jót, az örömtelit megtalálni feladataidban, környezetedben, a többi emberben. Így természetes módon fog mosoly ülni az arcodra!

A vevőnek mindig igaza van?

Ez a régimódi hozzáállás valószínűleg kiégett, motiválatlan és cseppet sem mosolygós munkavállalókhoz vezetne. A vevőnek koránt sincs mindig igaza, csak nem mindegy, hogy ezt hogyan közöljük vele. Bár nehéz higgadtnak maradni, ha épp a lábát próbálja beléd törölni egy vendég, Te mégis maradj a tiszta és erőszakmentes kommunikációnál. Ilyenkor próbáld a megértés felől megközelíteni a helyzetet, mi okozhatja a veled szemben álló fél frusztrációját. Ragaszkodj a tényekhez, ne kezdj el személyeskedni, beszélj nyugodtan, halkan és lehetőleg lassan. Ha a problémázó vendég észreveszi, hogy próbálod őt megérteni, és segíteni neki, akkor ő is hamarabb le fog higgadni. Előbb-utóbb beszédtempódat és nyugalmadat is át fogja venni, és akkor egy értelmes, konstruktív vitává, beszélgetéssé válik a menthetetlennek tűnő szituáció.

Barátságos, de nem baráti beszélgetés

Persze nem csak az agresszívan kommunikáló vendégekre szükséges felkészülni, előfordulhat az is, hogy egy vendég túlzottan “rádkattan”. Vannak nagyon közvetlen emberek, akik szívesen kezdeményeznek akár mélyebb beszélgetést is idegenekkel. Ha más esetben fogékony is vagy az ilyen karakterekre, ne feledd, hogy a Mekibe dolgozni jöttél! Udvariasan, de határozottan, akár a feladataidra hivatkozva köszönj el az illetőtől! Munkatársaid és a többi vendég sem nézné jó szemmel, hogy hosszabb időre belemerülsz egy beszélgetésbe.

Ugyanígy a flörtölésnek sem itt van a helye és ideje, ezt tartsd mindig szem előtt!

A felsorolt tippek sokat segíthetnek abban, hogy ne veszítsd el az önbizalmadat, és a vendégek is kellemes élménnyel távozzanak, majd szívesen térjenek vissza. A kommunikációs technikák azonban csak akkor fognak működni, ha szorgalmasan gyakorlod őket! Fontos tehát, hogy ne kerüld el a nehezebb helyzeteket sem, mert minden alkalom gyakorlásra ad teret, a gyakorlattal pedig sikerélményhez és értékes tapasztalathoz juthatsz!

Oszd meg Te is, de csak ha akarod!